쇼스타코비치 교향곡 10번 - 안드리스 넬손스 & 보스턴 심포니 오케스트라

2017. 5. 4. 21:15Classical Music




이 앨범에서 제일 먼저 언급하고 싶은 것은 녹음 상태이다. 예전에 필자가 3학년때 전공과목중 건축환경공학이라는 과목이 있었다. 한 학기의 중간쯤 되었을 때 건축음향에 대해서 배울 기회가 있었다. 세계에서 손꼽히는 콘서트홀은 어디인가? 라는 주제를 가지고 강의가 이어졌었다. 내 기억으로는 비엔나의 황금홀, 암스테르담의 콘서트헤보 그리고 마지막으로 보스톤 심포니홀이었다. 지금 생각해보아도 이 세개의 콘서트홀에서 녹음된 음반들의 음향 상태는 적어도 보통 이상은 했었던 듯 싶다. 그런데 이 음반은 유달리 음향이 풍부하게 느껴진다.


음반의 부제로 'Under Stalin's Shadow' 가 써있다. 그렇지만 넬손스의 해석은 이런 부제와 썩 어울리는 편은 아니다. 얀손스가 발탁해 키운 넬손스의 스타일은 그의 스승과 대동소이하다. 얀손스는 시간이 지날수록 더욱 더 세밀한 음악을 만들어내지만 넬손스는 조금 더 과감한 면을 보여주기도 한다. 이에 대해 아주 좋은 비교대상이 있다. 얀손스도 RCO와 함께 쇼스타코비치 교향곡 10번을 녹음했으니 둘을 비교해서 듣는 것도 재미있을 듯 싶다.


넬손스는 쇼스타코비치를 시베리아같은 스탈린의 그림자에서 따뜻한 유럽의 평원으로 옮겨놓은 듯 하다. 제일 먼저 음색을 빼놓을 수 없다. 좋은 음향 구조와 넬손스와 보스턴 심포니가 추구하는 음색은 매우 진하면서 따뜻하다. 특히 첼로와 콘트라베이스를 비롯한 저음부의 음색은 매우 포근하다. 또한 목관악기의 소리도 매우 따뜻한 편이다. 각 파트의 밸런스도 평소에 넬손스가 보여주듯이 매우 선명하게 드러나며 훌륭한 블렌딩을 보인다.


다만 필자는 이러한 류의 쇼스타코비치를 별로 좋아하지 않는 편이다. 특정 해석의 음악만 듣는 것은 좋지 않다는 생각을 가지고 있지만 아직까지 쇼스타코비치에 대해서는 해석의 다양성을 인정하고 이를 즐겨 듣기가 어렵다. 아마 쇼스타코비치 음악이 가지고 있는 특유의 분위기때문에 그런 것일지도 모르겠다. 특히 분위기가 심각한 몇몇 교향곡의 경우 이러한 경향은 더욱 더 뚜렷해진다. 오히려 익살스러운 교향곡들의 경우 해석의 다양성은 더 열려있기도 한다. 그런 면에서 아직까지는 21세기에 나온 음반중에 바실리 페트렌코와 RLPO가 레퍼런스이다.




The first thing I want to mention on this album is the recording. In the past, I was in the third year of my major course, Architectural Environmental Engineering. At the middle of the semester, I had the opportunity to learn about the architectural acoustics. Where is one of the world's top concert halls? The lecture was followed by the theme. My memory was the Musikverein in Vienna, Concertgebouw in Amsterdam and finally the Boston Symphony Hall. Now, I think that the sound quality of the recordings recorded at these three concert halls was at least normal. However, this album feels a lot of high-pitched sound.


"Under Stalin's Shadow" is written as a subtitle of the recording. But Nelson 's interpretation is not a match for this subtitle. The style of Nelson 's that Janson' s picks up is the same with his teacher. Janson creates more and more detailed music over time, but Nelson's shows a bit more boldness. There is a very good comparison about this. Janson also recorded the Shostakovich Symphony No. 10 with RCO, so it would be fun to hear them compared.


Nelsons seems to have moved Shostakovich from the shadow of Stalin, like Siberia, to the warm plains of Europe. First of all, the tone can not be removed. The sound structure and the tone that the Nelson and the Boston Symphony pursue are very intense and warm. Especially the tone of the bass, including the cello and the contrabass, is very warm. The sound of woodwinds is also very warm. The balance of each part is also very clear and shows good blending as usual by Nelson's.


However, I do not like Shostakovich of this kind very much. Although I do not think it is good to listen to music of a specific interpretation, it is still difficult to appreciate the diversity of interpretation of Shostakovich. Maybe it's because of the unique atmosphere that Shostakovich music has. This tendency becomes even more pronounced in some symphonies, especially when the atmosphere is serious. Rather, in the case of humorous symphonies, the diversity of interpretation is even more open. In that respect, Vasily Petrenko and RLPO are still references in the 21st century record.