베를리오즈 환상교향곡 - 마이클 틸슨 토마스 & 샌프란시스코 심포니 오케스트라

2017. 5. 12. 03:16Classical Music




베를리오즈의 환상교향곡은 아직까지 오늘날의 지휘자들이 옛 음반의 아성을 쉽게 무너뜨리지 못하는 작품중에 하나라고 생각한다. 여러 지휘자들의 음반이 출시되고 있지만 그 음반들이 샤를 뮌시의 원시적인 에너지와 데이비스 경의 중용적인 아름다움을 대체할 수 있을지는 의문이다. 그렇지만 그중에서도 유난히 돋보이는 몇몇 음반이 있다. 그 중에 하나가 마이클 틸슨 토마스와 샌프란시스코 심포니 오케스트라의 음반이다.


이 음반은 앨범 커버에서도 볼 수 있듯이 MTT의 Keeping Score 시리즈중 하나이다. 본래는 영상물로 나온 것이지만 그것을 음반으로도 만들어서 제공하고 있다. 잠시 다른 이야기를 하자면 이 Keeping Score 를 간간히 본적이 있는데 클래식을 대중화하기 위한 MTT의 노력에 박수를 보내고 싶다. MTT 본인의 엔터테이너적 기질을 잘 살리면서 클래식을 모르는 사람들에게 매우 효과적으로 다가가고 있는 영상물이라고 생각한다.


베를리오즈 환상교향곡은 지루해지기 굉장히 쉬운 곡이라고 생각한다. 우선 5악장 구조로 다른 통상의 교향곡보다 긴 호흡을 가지고 있다. 그리고 베를리오즈는 이 교향곡을 작곡할 당시에 자신이 머릿속으로 생각한 이야기를 기반으로 작품을 만들었다. 그래서 그런지 몰라도 할 이야기가 꽤 많은 작품처럼 들린다. 그렇기 때문에 이 작품을 해석하는 지휘자의 센스가 굉장히 중요하다고 생각한다. 이런 시각에서 볼 때 MTT의 센스는 매우 효과적이다. 그의 리듬감은 언제나 곡을 재치있고 신선하게 이끌고 나가는 역할을 한다. 특히 1악장에서 보여주는 현에 의한 멜로디는 여자와 정열적으로 사랑에 빠지는 모습보다는 오히려 여자를 적극적으로 꼬시는 듯한 인상을 풍겨준다. 지금까지 들어보았던 어떤 음반보다도 훨씬 관능적인 쾌감을 선사한다. 또한 2악장과 3악장의 긴 호흡속에서도 상당히 부분부분 매력적인 요소를 포진시켜놓았기 때문에 듣는 동안 즐겁다. 


다만 4악장과 경우 데이비스 경의 음반을 즐겨듣는다면 별 문제가 없겠지만 샤를 뮌시의 음반을 더 즐겨듣는 경우 답답한 인상을 받을 수 있다. 우선 호흡을 굉장히 길게 가지고 간다. 6분 38초로 데이비스 경의 음반과 별반 차이를 보이지는 않지만 다른 음반과 비교해서는 느린 템포이다. 템포가 느리기 때문에 부제처럼 '단두대로의 행진' 의 이미지와 같은 느낌은 강하게 나지 않지만 베를리오즈의 모순된 감정을 표현하는대는 매우 충실하다. 


5악장에서는 다소 느린 4악장과는 다르게 보통의 빠르기를 유지하면서 긴장감을 처음부터 끝까지 유지한다. 다만 템포 설정에서 전반부와 후반부가 다소 차이를 보인다. 전반부는 조금 느린 방면 후반부의 템포는 상대적으로 빠르게 느껴진다. 5악장의 러닝타임이 9분 36초임을 고려하면 후반부의 템포를 다소 가속했다는 것을 알 수 있다. 템포는 악장의 후반부로 갈수록 더 가속되는데 MTT의 평소 스타일을 생각하면 조금 놀랄 정도였다. 또한 전체적인 볼륨이 커지면서 악기간의 밸런스를 절묘하게 계속 맞춰나가는데 이는 악장의 부제와 제법 잘 어울린다고 생각한다.


이 외로 가장 최근에 나온 음반중에 리카르도 무티와 시카고 심포니 오케스트라(CSO RESOUND) 마리스 얀소스와 바이에른 방송 교향악단(BR KLASSIK) 그리고 구스타보 두다멜과 LA 필하모닉 오케스트라(DG)가 있다. 얀손스의 경우 MTT와 비슷한 모습을 보여주지만 개인적인 취향은 MTT가 한수위이다. 무티는 1,2,3악장을 너무 개성없게 연주하고 4,5악장에서 모든 것을 터뜨려버리기 때문에 이 2개의 악장만 들어볼 것을 권하고 싶다. 마지막으로 두다멜의 음반은 상당히 호기심이 간다. 두다멜을 별로 안좋아하기 때문에 잘 안듣는 편이지만 이 음반만큼은 베를리오즈가 남미의 DNA와 절묘하게 결합했다고 이야기하고 싶다. 뮌시의 모습도 언뜻 보이는 듯 하지만 뮌시의 윈시적 에너지와는 또 다른 맛이 있다.



Berlioz's Symphonie Fantastique is still one of the works that today's conductors can not easily break down on the old recordings. Although the recordings of several conductors are on the market, it is doubtful whether the recordings will replace the primitive energy of Charles Munch and Sir Colin Davis. However, there are some recordings that stand out among others. One of them is the recordings of Michael Tilson Thomas and the San Francisco Symphony Orchestra.


This album is one of MTT's Keeping Score series, as can be seen on the album cover. Originally it came from a video, but it is made by providing it as a record. For another moment, I have seen this Keeping Score a while, and I want to applaud MTT's efforts to popularize it. MTT I think it is a video that is approaching people who do not know the classics effectively while making good use of their entertaining temperament.


Berlioz's Symphonie Fantastique is a very easy song to get bored. First of all, it has a longer breath than the other symphonies in the fifth movement. And Berlioz made a work based on the story he thought in his mind at the time of composing this symphony. So it sounds like quite a lot of work to do. Therefore, I think the sense of the conductor who interprets this work is very important. From this point of view, MTT's sense is very effective. His rhythm always plays a role in bringing the song to life. In particular, the melody by prefecture in the first movement shows the impression that it is actively attracting the woman rather than being in love with the woman passionately. It gives me a more sensual pleasure than any record I've heard so far. It is also pleasant to listen to because it has a very attractive element in the long breath of the second and third movements.

But if you listen to the 4th movement and Sir Davis' s recordings, it will not be a problem, but if you listen to the recordings of Charlemansi you can get a frustrating impression. First, I take a very long breath. It is 6 minutes and 38 seconds, which is not much different from Sir Davis's record, but it is a slow tempo compared to other recordings. As the tempo is slow, it does not feel like the image of 'marching to the guillotine' like the subtitles, but it is very faithful to express Berlioz's contradictory feelings.

But if you listen to the 4th movement and Sir Colin Davis' s recordings, it will not be a problem, but if you listen to the recordings of Charles Munch you can get a frustrating impression. First, I take a very long breath. It is 6 minutes and 38 seconds, which is not much different from Sir Colin Davis's record, but it is a slow tempo compared to other recordings. As the tempo is slow, it does not feel like the image of 'marching to the guillotine' like the subtitles, but it is very faithful to express Berlioz's contradictory feelings.


In the fifth movement, unlike the rather slow four movements, it maintains the normal pace and maintains the tension from beginning to end. However, the first half and the second half are slightly different in tempo setting. In the first half, the tempo in the latter half of the slightly slower side is relatively fast. The running time of the movement is 9 minutes and 36 seconds. It can be seen that the tempo of the second half is slightly accelerated. The tempo accelerates further towards the end of the movement, which is a bit surprising considering the usual style of MTT. Also, as the overall volume grows, the balance between the instruments keeps on exquisitely, which I think is well suited to the subtitle of the movement.


Among the most recent recordings are Riccardo Muti and the Chicago Symphony Orchestra Mariss Jansons, the Bayern Radio Symphony Orchestra (BR KLASSIK), Gustavo Dudamel and the LA Philharmonic Orchestra (DG). In the case of Janson, It is similar to that of MTT, but MTT is a personal preference. In Muti, I would recommend that you listen to these two movements, because Muti plays the 1,2,3 movements too personally and bursts everything in the 4,5th movement. Finally, the record of Dudamel is quite curious. I do not like Dodamel very well, but I would like to tell you that Berlioz is exquisitely combined with South American DNA. The appearance of Munch seems to be at first glance, but it has a different flavor from that of Munchu.